DEPOLITIZAREA LA VARFUL JUSTITIEI:PROPUNEREA LEGISLATIVA A PRESEDINTELUI SENATULUI ,LIBERALUL CALIN POPESCU TARICEANU CA NUMIRILE SEFILOR ICCJ,PICCJ,DIICOT SI DNA SA NU MAI FIE APANAJUL MINISTRULUI JUSTITIEI SI A PRESEDINTELUI ROMANIEI A TRECUT TACIT DE CAMERA DEPUTATILOR!

15 iun.

In ciuda opozitiei inexplicabile a Consiliului Superior al Magistraturii, parlamentarii au facut inca un pas in procesul de insanatosire a sistemului judiciar declansat de presedintele Senatului, Calin Popescu Tariceanu (foto). Camera Deputatilor a adoptat in mod tacit, miercuri 16 iunie 2016, Proiectul de modificare a Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, in sensul ca numirile sefilor instantei supreme si ai marilor parchete sa nu mai fie atributul ministrului Justitiei si al presedintelui Romaniei. Propunerea urmeaza a fi dezbatuta in Senat, for decizional in acest caz.

Avizat negativ, in mod straniu, de CSM, proiectul de lege initiat de Calin Popescu Tariceanu presupune ca Inalta Curte de Casatie si Justitiei sa isi aleaga singura presedintele, vicepresedintele si presedintii de sectii, iar Procurorul General al Romaniei, procurorul sef al DNA si procurorul sef al DIICOT, precum si adjunctii acestora, sa fie numiti de Consiliul Superior al Magistraturii „dintre procurorii care au o vechime minima de 10 ani in functia de judecator sau procuror, pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data”.

La scurt timp dupa adoptarea Proiectului de lege pentru modificarea Legii nr. 303/2004, Calin Popescu Tariceanu a comentat gestul CSM – „garantul independetei justitiei” – de a se opune depolitizarii procesului de numire a sefilor Inaltei Curti si ai marilor parchete, depolitizare care nu face decat sa intareasca independenta judecatorilor si procurorilor, precum si increderea opiniei publice in actul de justitie. Iata ce a declarat seful Senatului, potrivit B1TV: „Proiectul va fi discutat la Senat, care este camera decizionala. Am ramas surprins de punctul de vedere al CSM care vorbeste de cate ori are ocazia despre necesitatea independentei justitiei. Propunerea mea este de a acorda o independenta mai mare numirilor judecatorilor si procurorilor si de a scoate aceste numiri din zona politica, si reactia CSM m-a surprins. Sper sa facem un pas inainte in ceea ce inseamna o reala independenta a justitiei”.

Prezentam initiativa legislativa a lui Calin Popescu Tariceanu referitoare la modificarea Legii nr. 303/2004:

Art. 53 din Legea nr. 303/2004

Forma propusa de Tariceanu: „La articolul 53, alineatele (1) si (6) se modifica dupa cum urmeaza:

(1) Inalta Curte de Casatie si Justitie isi numeste, dintre judecatorii care au functionat la aceasta instanta cel putin 2 ani, presedintele, vicepresedintele si presedintii de sectii.

(6) Revocarea din functie a presedintelui, a vicepresedintelui sau a presedintilor de sectii ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie se face de Inalta Curte de Casatie si Justitie, care se poate sesiza din oficiu, la cererea unei treimi din numarul membrilor acestora sau la cererea adunarii generale a instantei, pentru motivele prevazute la art.51 alin.(2), care se aplica in mod corespunzator.

La articolul 53, alineatul (2) se abroga”.

Forma actuala: „(1) Presedintele, vicepresedintele si presedintii de sectii ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie sunt numiti de catre Presedintele României, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, dintre judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie care au functionat la aceasta instanta cel putin 2 ani.

(2) Presedintele Romaniei nu poate refuza numirea in functiile de conducere prevazute la alin.(1) decat motivat, aducand la cunostinta Consiliului Superior al Magistraturii motivele refuzului.

(6) Revocarea din functie a presedintelui, a vicepresedintelui sau a presedintilor de sectii ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie se face de catre Presedintele României la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, care se poate sesiza din oficiu, la cererea unei treimi din numarul membrilor sau la cererea adunarii generale a instantei, pentru motivele prevazute la art.51 alin.(2) care se aplica in mod corespunzator”.

Art. 54 din Legea nr. 303/2004

Forma propusa de Tariceanu: „La articolul 54, alineatele (1) si (4) se modifica dupa cum urmeaza:

(1) Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, prim-adjunctul si adjunctul acestuia, procurorul general al Parchetului National Anticoruptie (Directiei Nationale Anticoruptie, n.r.), adjunctii acestuia, procurorii sefi de sectie ai acestor parchete, precum si procurorul sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si adjunctii acestora sunt numiti de Consiliul Superior al Magistraturii dintre procurorii care au o vechime minima de 10 ani in functia de judecator sau procuror, pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data.

(4) Revocarea procurorilor din functiile de conducere prevazute la alin.(1) se face de catre Consiliul Superior al Magistraturii, care se poate sesiza din oficiu, la cererea adunarii generale sau, dupa caz, a procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, pentru motivele prevazute la art.51 alin.(2) care se aplica corespunzator.

La articolul 54 alineatul (3) se abroga”.

Forma actuala:(1) Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, prim-adjunctul si adjunctul acestuia, procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie, adjunctii acestuia, procurorii sefi de sectie ai acestor parchete, precum si procurorul sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism si adjunctii acestora sunt numiti de Presedintele Romaniei, la propunerea ministrului justitiei, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, dintre procurorii care au o vechime minima de 10 ani in functia de judecator sau procuror, pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinvestirii o singura data.

(3) Presedintele Romaniei poate refuza motivat numirea in functiile de conducere prevazute la alin.(1), aducand la cunostinta publicului motivele refuzului”.

(4) Revocarea procurorilor din functiile de conducere prevazute la alin.(1) se face de catre Presedintele Romaniei, la propunerea ministrului justitiei care se poate sesiza din oficiu, la cererea adunarii generale sau, dupa caz, a procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie ori a procurorului sef al Directiei Nationale Anticoruptie, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, pentru motivele prevazute la art.51 alin.(2) care se aplica in mod corespunzator”.

*Cititi aici initiativa legislativa a lui Calin Popescu Tariceanu

*Cititi aici avizul nefavorabil dat de CSM

INTELEPCIUNE SI ADEVAR

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: