NABABII DIN AMBASADELE ROMANIEI!

6 Noi

Aflate în subordonarea directă a ministerului de resort, ambasadele sunt punctele cele mai fierbinți prin care subtila politică externă intră în contact cu țările altor meleaguri. Iar atunci când ne gândim la ambasadori și la diplomați, primele lucruri care ne vin în minte sunt recepțiile somptuoase organizate în fastuoasele sedii ale ale ambasadelor. În același timp, ne gândim la o lume a rigorii, în care totul este pus la punct în cele mai mici detalii și nu lasă loc pentru nici un fel de nereguli. Dar, se pare că aceasta este doar viziunea idealizată a unei realități cu mult mai complexe. Publicat de curând de către Curtea de Conturi a României, documentul intitulat ,,Sinteza raportului de audit al performanței, cu tema „Economicitatea, eficiența și eficacitatea utilizării fondurilor publice pentru închirierea spațiilor de cazare necesare personalului diplomatic în perioada 2012-2014” întocmit în urma acțiunii de verificare desfășurată la Ministerul Afacerilor Externe” arată că, la fel ca aici, acasă, nici măcar pe alte meleaguri nu suntem deosebit de riguroși în ceea ce înseamnă cheltuirea banului public.

Rețeaua ,,Externelor”

În documentul menționat se precizează că România deţine în străinătate 168 misiuni diplomatice: 92 de ambasade, 45 de oficii consulare (dintre care 35 de consulate generale, 5 consulate, 4 birouri consulare, 1 vice-consulat), 12 misiuni permanente şi 19 institute culturale. Sunt multe, dar controalele Curții de Conturi arată că performanța managerială realizată ,,pe teren” este invers proporțională cu numărul instituțiilor externe. Concret, examinarea conturilor de execuție ale Ministerului Afacerilor Externe, a scos în evidență faptul că ,,o mare parte din bugetul acestuia este alocată finanțării serviciul extern, și de asemenea a furnizat indicii că la nivelul serviciului exterior se manifestă o slabă performanţă managerială şi un mediu de control intern vulnerabil”. În acest context, unul dintre obiectivele importante ale auditului a fost ,,efectuarea unei analize independente din punct de vedere al economicității, eficienței și eficacității utilizării fondurilor publice alocate de către Ministerul Afacerilor Externe, pentru asigurarea cazării personalului diplomatic în perioada 2012- 2014”. Iar în această privință, rezultatele sunt deosebit de interesante.

Zestrea MAE

Auditul Curții de Conturi a pornit de la inventarierea ,,averii” de care dispune MAE. ,,În ţară, Ministerul Afacerilor Externe administrează un număr de 13 clădiri şi 11 terenuri, aflate în domeniul public al statului precum şi o clădire, 2 terenuri şi 31 apartamente aflate în domeniul privat al statului. În străinătate, MAE administrează 104 clădiri, 2 apartamente şi 65 de terenuri, aflate în domeniul public al statului, şi un număr de 11 clădiri şi 6 terenuri aflate în domeniul privat al statului”. În bugetul MAE o pondere semnificativă a cheltuielilor o reprezintă gestionarea spaţiilor de cazare a personalului trimis în misiune permanentă în străinătate. Iar în această privință, auditul Curții de Conturi a pus în evidență că există situații în care bugetul prevăzut inițial la capitolul bugetar ,,Chirii” în cadrul unor misiuni diplomatice a fost majorat cu procente cuprinse între 40% și 355%. Majorarea bugetului final pentru plata chiriilor se datorează, în unele cazuri, și situațiilor contractuale în care plata chiriei a fost solicitată de proprietari în avans: așadar semestrial sau anual. Asemenea cazuri au fost constatate, spre exemplu, ,,în cazul contractelor de închiriere gestionate de misiunile diplomatice din New Delhi – pentru locuință de serviciu cu 13.824 euro în avans, Madrid – sediu consular cu 102.000 euro în avans, Lyon – pentru sediu misiune 54.125 euro în avans, Belgrad-sediu ambasada cu 80.000 euro avans și Bilbao-sediul consular cu 81.000 euro achitați în avans.

Ambasadorii ,,palatini”

Dar, cea mai spectaculoasă constatare a Curții de Conturi se referă la faptul că există ambasade în care una sau două persoane ocupă un spațiu locativ de-a dreptul impresionant. Atât de impresionant încât, la o primă vedere, am putea spune că oamenii aceia trăiesc în niște veritabile palate. Iar în această privință, lista este destul de lungă.
– Reședința ambasadei de la Astana cu 401 mp pentru 2 persoane (4.704 euro/lună);
– Reședința ambasadei de la Bangkok cu 316 mp pentru 1 persoană (2.368 euro/lună);
– Reședința ambasadei de la Nairobi cu 300 mp pentru 1 persoană (1.786 euro/lună);
– Reședința ambasadei de la Praga cu 420 mp pentru 3 persoane (3.510 euro/lună);
– Reședința ambasadei de la Rabat cu 619 mp pentru 1 persoană (3.887 euro/lună);
– Reședința ambasadei de la Tunis cu 400 mp pentru 1 persoană (3.126 euro/lună);
– Reședința ambasadei de la Varșovia cu 560 mp pentru 2 persoane (4.000 euro/lună);
– Reședința Consulatului General de la Barcelona cu 300 mp pentru 1 persoană (3.000 euro/lună);
– Reședința Misiunii Permanente UE la Bruxelles cu 700 mp pentru 3 persoane (5.547 euro/lună).

Dar, există și țări în care suprafața închiriată cu destinație de sediu pentru reprezentanța diplomatică este similară cu suprafața închiriată cu destinația de reședință.
– Ambasada de la Bangkok, spațiul închiriat pentru sediu de misiune este de 285 mp (2.904 euro/lună) în timp ce spațiul închiriat pentru reședință este de 316 mp (cu 2.368 euro/lună);
– Ambasada de la Dakar, spațiul închiriat pentru sediu de misiune de 430 mp (4370 euro/lună) în timp ce spațiul pentru reședință este de 400 mp (cu 4.100 euro/lună);
– Ambasada de la Erevan are un spațiu închiriat pentru sediu de misiune de 300 mp (3528 euro/lună) în timp ce spațiul pentru reședință este de 289 mp (cu 3.920 euro/lună);
– Ambasada de la Kuwait, spațiul închiriat pentru sediu de misiune de 358 mp (7.569 euro/lună) în timp ce pentru reședință spațiul închiriat este de 395 mp (cu 5.947 euro/lună);
– Ambasada de la Madrid, spațiul închiriat pentru sediu consular este de 500 mp (8.500 euro/lună) în timp ce spațiul închiriat pentru reședință este de 400 mp (cu 4.750 euro/lună);
– Ambasada de la Manila, spațiul închiriat pentru sediu de misiune de 685 mp (2.227 euro/lună) în timp ce pentru reședință spațiul închiriat este de 395 mp (cu 3.450 euro/lună);
– Ambasada de la Seul, spațiul închiriat pentru sediu de misiune este de 279 mp în timp ce spațiul închiriat pentru reședință este de 314 mp (cu 7.000 euro/lună);
– Ambasada de la Tel Aviv, spațiul închiriat pentru sediu de misiune este de 250 mp (6.497 euro/lună), în timp ce spațiul închiriat pentru reședință este de 350 mp (cu 7.840 euro/lună);
– Ambasada de la Zagreb, spațiul închiriat pentru sediu de misiune este de 350 mp (9.800 euro/lună) în timp ce spațiul închiriat pentru reședință este de 300 mp (cu 3.000 euro/lună).

În plus, auditul Curții de Conturi la MAE a mai constatat că au existat și alte situații, la fel de păguboase pentru bugetul de stat. Este vorba despre situații în care s-a procedat la închirierea de pe piața locală a unor imobile/spații cu destinație de locuit pentru personalul misiunilor diplomatice, în condițiile în care spațiul de locuit disponibil în imobilele proprietate publică și privată a statului a rămas neutilizat. Astfel, pentru un eșantion de numai 7 reprezentanțe diplomatice ale României în străinătate în perioada 2012-2014 s-au cheltuit, de la bugetul de stat, 835.620 euro în condițiile în care acolo exista spațiu cu aceeași destinație disponibil și neutilizat în imobilele proprietate publică și privată a statului român.

Punctul de vedere al MAE

Conform concluziilor auditului Curții de Conturi, conducerea MAE ,,nu a avut un punct de vedere divergent față de constatările și recomandările formulate în proiectul raportului de audit al performanței”. Privitor la operațiunea de reevaluare a costurilor care decurg din cheltuielile de cazare a personalului din ambasade, s-a menționat ,,faptul că în anul 2014 MAE nu ar fi dispus de fonduri necesare demarării procedurii de reevaluare, iar în 2015 au fost alocate fonduri pentru achiziţionarea serviciilor de reevaluare. De asemenea, s-a precizat faptul că au fost întreprinse demersuri pentru achiziţionarea de pe plan local a serviciilor de reevaluare, urmând ca la începutul anului 2016 să fie promovat actul normativ cu datele actualizate, conform rapoartelor de evaluare primite de la misiunile diplomatice ale României din străinătate”.
Probabil că rezultatele acestor reevaluări le vom afla în anii următori, cu ocazia viitorului audit. Dar, până atunci un lucru este deja limpede: la MAE, ,,obrazul subțire, cu cheltuială se ține!”

INTELEPCIUNE SI ADEVAR

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: