După ce am prezentat Cele 6 megacorporații care controlează mass-media din America, ne-am gândit să extindem documentarea „fenomenului” în mai multe țări, dar până să ajungem pe plaiuri mai „exotice”, să vedem partea care ne interesează cel mai mult: Cele 12 corporații care controlează mass-media din România! Ca să vezi, la noi este mai multe decât la ei, fiindcă noi este mai șmecheri.

Special Arad vă prezintă cele mai puternice companii mass-media de la noi din țară, care ne țin ocupați ochii și urechile prin televizor, radio, print și internet.

Primele două sunt cele despre care putem povesti cel mai mult… și știm cu toții foarte bine despre care două mari companii vorbim:

MediaPro

Imperiul media al lui Sârbu este de departe cea mai mare și variată companie media din România, însă societatea începe să se fragmenteze în ultima vreme. Nu fiindcă se duce dracu’, ci se cam vinde pe bucăți. Dar, înainte să intrăm în „pâine”, puțin istoric:

În septembrie 1990, Adrian Sârbu a creat brandul MediaPRO. În anul 1991, pe o piață monopolizată de Rompres, agenție de presă controlată de stat, MediaPRO a lansat Mediafax, prima agenție de presă independentă din România. În anul 1993, MediaPRO a lansat PRO FM, primul post de radio comercial din România. La data de 1 decembrie 1995 avea loc lansarea postului de televiziune PRO TV. În anul 1996, s-a lansat PRO TV Magazin, primul pilon important al companiei de publishing Publimedia. ProTV și ProFM aveau să devină adevărate „fabrici” de vedete, pioneri în entertainmentul românesc, ajungând să influențeze o generație întreagă, denumită generic, la sfârșitul anilor ’90, „Generația PRO”. Pe 15 martie 1998 Media Pro a cumpărat Studioul Buftea de la Fondul Proprietății de Stat, pentru suma de 107,8 miliarde lei vechi, luând astfel naștere MediaPro Studios și MediaPro Pictures.

MediaPro este singurul gigant din România care, asemănător megacorporațiilor americane, are și o casă de producție cinematografică (MediaPro Pictures), o casă de discuri (MediaPro Music), un studio de filmări (MediaPro Studios), o firmă de distribuții video (ProVideo), câteva cinematografe (Cinema Pro și Hollywood Multiplex), plus o companie de comunicații, oferind servicii de telefonie fixă și internet (MediaSat), acesta din urmă fiind deținută în mod egal cu firma ComputerLand. Apropo de acțiuni, este știut faptul că Sârbu a vândut, în 2009, companiei americane Central European Media Enterprises (CME) un procent de 95% din compania MediaPro Entertainment (ce include Media Pro Pictures, Media Pro Studios, Media Pro Distribution, Pro Video, Media Pro Music & Entertainment, Cinema Pro și Hollywood Multiplex și televiziunile ProTV, ProTV Internațional, Pro Cinema, Acasă TV, Acasă Gold, Sport.ro, respectiv MTV România).

În luna iulie 2009, Adrian Sârbu a devenit CEO al companiei, după ce în ianuarie 2009 preluase funcția de președinte al companiei, devenind astfel primul român care ocupă cea mai înaltă poziție executivă într-o companie multinațională. Tot în iulie 2009, CME a cumpărat integral de la Adrian Sârbu divizia MediaPro Entertainment din grupul Media Pro, adică afacerile de producție TV și de cinema. Tranzacția a fost estimată la 97,6 milioane dolari. În ianuarie 2010, CME a încheiat un acord de vânzare a operațiunilor din Ucraina, respectiv Studio 1+1 și televiziunile Kino, către Harley Trading Limited, companie deținută de Igor Kolomoisky, pentru 300 milioane de dolari. În ianuarie 2010, CME a preluat agenția de știri Mediafax Cehia, deținută de Adrian Sârbu, pentru suma simbolică de 1 euro.

Așadar, cel mai mare jucător pe piața media românească este, de fapt, compania din Bermude CME, dar prezența lui Adrian Sârbu la vârful companiei face ca imperiul media creat de el să fie, în continuare, într-un fel sau altul, tot în curtea lui.

Încă tot e al lui, de altfel, MediaPro Management, din care fac parte următoarele subdivizii:
• Publimedia – divizia de publishing, care deține publicațiile Ziarul Financiar, Business Magazin, Gândul și altele
• CoPrint – tipografii
• Mediafax – agenție de știri
• Apropo Media (fostă Media Pro Interactive) – regie online
• Indoor Media (publicitate indoor)
• MediaSat – furnizor de servicii de comunicații destinate segmentului business

Câteva informații suplimentare:

Din 1999 până în septembrie 2007, MediaPro a deținut și edițiile românești ale revistelor Playboy și Maxim, alături de compania PBR Publishing (parte a grupului elen Attica Media).

PubliMedia avea și ziarele locale Clujeanul, Hunedoreanul, Bihoreanul, Sibianul, Bănățeanul și Ieșeanul, însă după scurt timp, acestea au trecut pe online, apoi s-au integrat în portalul Gandul.info.

ProSport a fost cumpărat de Ringier între anii 2003 – 2008, după care a fost reachiziționat de MediaPro. Din noiembrie 2013, s-a renunțat la tipărirea ziarului, trecând exclusiv pe online, asta după ce o altă publicație marca MediaPro, Gândul, a trecut pe varianta exclusiv electronică, în 2011.

În aprilie 2012, Mediafax Group România a preluat licențele GQ și Glamour de la Condé Nast International.

ProTV Magazin s-a desființat în octombrie 2013, după 16 ani de existență.

Celebrul joc online de cultură generală ConQuiztador.ro era, de asemenea, parte a MediaPro, dar astăzi nu mai există (este redirecționat spre un alt link).

Anul acesta s-a vehiculat în presă că Sârbu ar fi de acord să vândă ProFM-ul și Mediafax, cel mai interesat pentru achiziționarea lor fiind deputatul PSD Sebastian Ghiță, patronul România TV. Până în acest moment, însă, nu s-a concretizat nicio tranzacție. Ultimele informații creditează compania RCS-RDS ca având cele mai mari șanse de a prelua pachetul de radio din curtea PRO.

branduri mediapro

Revenind la MediaPro ca un tot, deci brandurile deținute de CME laolaltă cu brandurile de sub MediaPro Management – ambele conduse de Sârbu (deocamdată), acestea înglobează următoarele:

CME (divizia MediaPro Entertainment): MediaPro Pictures, MediaPro Music, Pro Video, MediaPro Distribution, MediaPro Studios, PRO TV, Pro TV Internațional, Pro TV Chișinău, Pro Cinema, Acasă TV, Acasă Gold, Acasă în Moldova, Sport.ro, MTV România
MediaPro Management: radiourile ProFM, Music FM, Dance FM, ziarele/revistele Ziarul Financiar, Business Magazin, Men’s Health, GQ, Glamour, Ce se întâmplă doctore?, The ONE, ProMotor, site-urile Mediafax, Gândul (din 2011 doar online) Acasă magazin (din 2008 doar online), ProSport (din 2013 doar online), Apropo.ro, inCont, Yoda.ro, Go4it!, Voyo, ProTV Plus, Tare.ro, Perfecte.ro, DeBarbati, Foodstory, AutoPro.ro, Liga2.ro, Sportlaminut.ro, okidoki.ro, muvix.ro, sexgen.ro, bule.ro, Seiful.apropo.ro.

Intact Media Group

Intact Media Group este cunoscutul trust media deținut de familia politicianului și omului de afaceri Dan Voiculescu. Intact este unul din cele mai puternice trusturi media din România și are un capital integral românesc. Trustul media Intact Media Group a luat ființă, juridic vorbind, în anul 2009, înlocuind practic conceptul ce fusese până atunci trustul Intact.

Grupul Intact deține, din anul 2005, compania Media Sport Group, partenerul BBC pentru România, Bulgaria și fosta Iugoslavie, care deține patru reviste („Top Gear”, „Good Food” și „Science Focus”).

Din grupul Intact Media fac parte, așadar, următoarele entități media: televiziunile Antena 1, Antena Stars (fosta Antena 2), Antena 3, EuforiaTV, ZU TV, Antena Internațional, ziarele Jurnalul National, Gazeta Sporturilor, revistele TopGear, Felicia, GoodFood, GoodHomes, ScienceFocus, radiourile Radio ZU și Romantic FM, site-urile videonews.ro, vdtonline.ro, revistafelicia.ro, goodfood.ro, respectiv alte societăți precum Tipografia Intact, Intact Media Academy, Intact Production, Open Media Network, Euroexpo Trade Fairs, LogiCons, Seed Consultants, Intact Images.

intact media grup

Istoric:

1991 – Omul de afaceri Dan Voiculescu investește într-o tipografie: Tipografia Intact.

1993 – Dan Voiculescu investește în prima televiziune comercială din România. Noua televiziunea se numește Antena 1 și difuzează pentru început filme și știri. Tot în același an, este lansat cotidianul de informație Jurnalul Național, într-un format de 32 de pagini.

1994 – Radio Romantic debutează cu un format “gold hits” neîntrerupt de publicitate. Intact Production preia pentru început producția show-urilor Antena1. Expansiunea teritorială demarează prin lansarea primului studio local, Antena1 Pitești.

1998 – În septembrie Antena 1 se relansează cu un nou pachet grafic ID creat de compania Pittard Sullivan și o noua grilă de programe, fiind primul post TV din România cu nouă ore de transmisii în direct pe zi.

1999 – În iulie Antena1 obține drepturile exclusive de transmisie a Campionatului Național de Fotbal, fiind primul post TV privat din România care reușește acest lucru, precum și singurul care transmite în direct patru meciuri de fotbal pe etapă.

2000 – Gazeta Sporturilor se alătură brandurilor Intact.

2005 – Fondatorul Grupului Media Intact, Dan Voiculescu, se retrage din afaceri, dedicându-se vieții politice și cedând întreaga sa avere celor două fiice ale sale, Camelia și Corina. Este anul care marchează o dezvoltare focusată pe nișe, printr-o serie de lansări în sferele financiară – revista Saptămâna Financiară și știri – postul tv Antena3. Compania Media Sport Group, deținătoarea primei reviste de 4×4 din România, 4WD, intră sub umbrela Intact și obține licențele BBC pentru două reviste cu renume, Top Gear și Good Food.

2006 – Se lansează noi branduri: Euforia, post tv de lifestyle dedicat publicului feminin, Antena Internațional, televiziune care se adresează comunităților de români din diaspora, Felicia, revista săptămânala de well-being și Good Homes, revista de food & deco, o noua licență BBC. Se lansează Open Media Networks, firmă care proiectează și integrează soluții și servicii interactive de advertising, IT și multimedia.

2007 – Lansarea unei televiziuni axate pe talk-show-uri – Antena 2. Se creeaza rețeauă de săptămânale locale Ghimpele.

2008 – Divizia print a grupului se consolidează prin două noi titluri: cotidianul Financiarul, care a trecut printr-un process de rebranding în 2011, devenind Fin.ro (Financial Intelligence News) și revista lunară de lifestyle Confidențial. Urmare a câștigării drepturilor de televizare a meciurilor din Liga 1 de Fotbal de către consorțiul format din Antena1 și RCS se lansează televiziunea de sport GSP TV, care difuzează meciuri din campionatul intern. Tot în acest an debutează postul de radio ZU.

2009 – Intact Media Group are o creștere de 120% în radio. Radio Zu lansează șapte noi stații locale. Jurnalul Național demarează o serie de inițiative: Biblioteca pentru toți și Mișcarea de rezistență.

2010 – Societățile care dețin brandurile Antena1, Antena2 și Euforia se consolidează operațional pe o platformă comună, Antena Group. Fundația Mereu Aproape organizează campania socială „Apa trece, România ramâne”, pe parcursul căreia s-au strâns 1.250.000 euro în bani și materiale de construcții, facilitând astfel construcția a 75 de case în zonele afectate de inundații.

2011 – Intact Media Group introduce QR code-urile pe TV. Gazeta Sporturilor lansează o comunitate online pentru iubitorii de fotbal.O noua licență BBC se adaugă portofoliului de print, prin BBC Focus. În septembrie a avut loc lansarea revistei The Industry. Această este adresată profesioniștilor și entuziaștilor industriei media și urmărește îndeaproape mișcările strategice, achizițiile importante, cifrele relevante, echipele, leaderii, evenimentele și informația esențială din această zonă. Titlurile din print precum Jurnalul National, Fin.ro Magazin, Felicia si Saptămâna Financiară sunt integrate sub umbrela Intact Publishing. Cu ocazia împlinirii a douăzeci de ani de activitate, Intact Media Group a lansat proiectul Primii20.ro.

2014 – Dan Voiculescu este condamnat la 10 ani de închisoare cu executare pentru spălare de bani, însă „imperiul” merge mai departe via famiglia. Pe licența pierdută de GSP TV, se lansează postul ZU TV, pe 3 aprilie 2014.

Realitatea Media

Realitatea Media este urmașul grupului media Realitatea-Cațavencu, fondat în mai 2006 de omul de afaceri Sorin Ovidiu Vântu când, lângă Realitatea TV, mai cumpărase drepturile editării revistei Academia Cațavencu. În 2011 însă, publicația a intrat în insolvență, brandul a fost cumpărat de Dan Grigore Adamescu, prin împuterniciți, și aparține astăzi editorului România liberă, iar Vântu a ajuns în pușcărie. Proprietarul actual al trustului Realitatea Media este Elan Schwartzenberg.

Grupul deține actualmente posturile Realitatea TV, The Money Channel și Film Cafe (fostul Romantica), precum și posturile de radio Realitatea FMRadio Guerrilla (din 2013 doar online, după ce CNA i-a retras licența) și Gold FM (fostul Radio Total). Trustul mai deține revista economică săptamânală Money Express, site-urile IQads, realitatea.net, ProvinciaNews, VoxPublica și Pandora’s.

realitatea media

În vremurile lui de „glorie”, grupul deținuse și posturile tv Telesport, CineStar, CineStar Comedy, CineStar Action, posturile de televiziune și radio Publika TV și Publika FM din Moldova, săptămânalul de satiră Academia Cațavencu, revistele Business Standard, Idei în Dialog, Tabu, 24-FUN, Superbebe, Psihologia azi, Bilanț, J’Adore, Bucătăria pentru toți, Aventuri la Pescuit, respectiv cotidianul „Cotidianul” și, nu în ultimul rând, o agenție de știri, NewsIn.

Istoric:

Compania Realitatea a fost înființată în anul 2001 de omul de afaceri Silviu Prigoană. În noiembrie 2003, Prigoană a vândut compania, cu doar 10 milioane lei vechi către compania offshore Bluelink Comunicazione Ltd și un afacerist român, Radu Mihai Mărgineanu, care și-a cedat apoi partea către Global Video Media, firmă a gigantului Petromservice, cu peste 5,5 milioane de dolari.

Odată cu preluarea trustului de către Sorin Ovidiu Vântu, la data de 1 mai 2006, Realitatea Media a lansat postul de televiziune de afaceri The Money Channel.

La data de 30 mai 2006, grupul Realitatea Media a preluat trustul de presă Academia Cațavencu, formând grupul Realitatea-Cațavencu.

În iunie 2006, grupul a preluat compania de publicitate indoor Monopoly Media. În iulie 2006, grupul Realitatea-Cațavencu a lansat agenția de știri NewsIn.

Între 2007 – 2008, grupul Realitatea-Cațavencu a deținut revista Psihologia Azi.

În ianuarie 2007, grupul a preluat revista economică Bilanț, revista de shopping J’Adore, Psihologia Azi, și publicația online dedicată industriei media IQads. În aprilie 2007, a fost lansată revista financiară Money Express, iar în mai 2007 a fost lansat cotidianul de afaceri Business Standard, care și-a încetat apariția tipărită la 1 ianuarie 2010.

La data de 1 noiembrie 2007 a fost lansat postul de radio Realitatea FM, cu emisie în București, Sibiu, Cluj-Napoca, Sulina și Focșani. A fost relansat la data de 20 octombrie 2008, devenind primul radio de tip news & talk din România și având sloganul „Știe ce spune”.

Începând cu martie 2008, grupul Realitatea-Cațavencu a lansat stațiile locale Realitatea TV în orașele Cluj (martie 2008), Brașov (mai 2008), Sibiu și Târgu-Mureș (septembrie 2008), Timișoara (octombrie 2008), Focșani și Alba-Iulia (noiembrie 2008), Bistrița (februarie 2009) și Bacău (mai 2009).

În martie 2008, grupul a cumpărat televiziunea Telesport. La data de 19 decembrie 2008, grupul Realitatea-Cațavencu a lansat posturile de televiziune CineStar, ComedyStar și ActionStar. În noiembrie 2008, grupul a lansat F5 X-Media, regie de vânzări online și de servicii cross-media neconvenționale.

În anul 2009, grupul a lansat portalul de divertisment Heyo.ro, portalul de marketing Smark.ro și platforma dedicată întreprinderilor mici și mijlocii Antreprenor.net.

În ianuarie 2010, Realitatea-Cațavencu a vândut revistele 24-FUN, Tabu, Superbebe, Bucătăria pentru toți și Aventuri la Pescuit.

Pe 21 iunie 2012, Sorin Ovidiu Vîntu a fost condamnat definitiv de judecătorii Curții de Apel București la un an de închisoare în dosarul în care a fost acuzat de șantaj de partenerul său de afaceri, Sebastian Ghiță. Peste doi ani, pe 14 iulie 2014, Sorin Ovidiu Vîntu a fost condamnat de Tribunalul București la 6 ani și 2 luni de închisoare cu executare în dosarul Petromservice, sentința nefiind definitivă.

Adevărul Holding

Adevărul Holding a fost înființat în anul 2006 de omul de afaceri Dinu Patriciu. În portofoliul Adevărul Holding se află cotidienele Adevărul, Click!, Click pentru femei, Click Poftă Bună!, Click Sănătate, revistele Dilema Veche, Dilemateca, Historia, Ok!, Forbes, Foreign Policy Romania, catalogul „Adevărul – 500 miliardari” și, până în 2011, cotidianul ucrainean Blik – astăzi doar online. Ziarul ucrainean Blik a fost cumpărat de Adevărul de la grupul elveţian Ringier în 2008, la doi ani după ce titlul a fost lansat. Acesta era varianta din Ucraina a tabloidului Click.

adevarul holding

La data de 5 octombrie 2012, trustul a fost preluat de omul de afaceri Cristian Burci, cel care înființase, vânduse și recumpărase Prima TV, și cel care controlează grupul International Railway Systems (care este și cea mai mare afacere a sa, având o cotă de piață de 3% din producția mondială de vagoane, lider european al sectorului), companiile din industria feroviară Astra Vagoane Arad, Meva Turnu-Severin, Romvag Caracal, compania de transport pe cale ferată Servtrans, precum și compania de trade marketing Cupon Pro.

Adevărul Holding deținuse și ziarele locale „Adevărul de seară” din septembrie 2008 până în 1 iunie 2011, după care s-a renunțat efectiv la ele, deși se bucurau de un succes răsunător. Referitor la Arad, acesta era și ziarul prin care arădenii au fost oarecum deziluzionați, cu intenția de a „trece” la cumpărarea ziarului național „Adevărul” și nu a fostului „Adevărul de Arad” (actualmente Jurnal Arădean), care și-a pierdut denumirea în urma acționării în instanță de către Adevărul Holding a InformMedia (firma austriacă ce deține Jurnal Arădean, ex-Adevărul de Arad).

RCS & RDS

RCS & RDS este astăzi nu doar un operator de servicii de telecomunicații din România (înființat în anul 1994), ci CEL MAI MARE operator de servicii de telecomunicații din România și un jucător important în mass media românească (precum și în afara țării), având posturile tv Digi 24, Digi Sport 1, Digi Sport 2 și Digi Sport 3, Digi Film, Digi Life, Digi World, Digi Animal World, 1 Music Channel și U TV, dintre care câteva sunt prezente și în Ungaria, Slovacia, Serbia, Cehia, Croația și în Moldova.

rcs rds media

Compania bihoreanului Zoltán Teszári, inițial denumită Romanian Cable Sistem (RCS) a cunoscut o dezvoltare rapidă pe piața din România, primii pași concretizându-se prin achiziționarea mai multor rețele de comunicații din țară. Deja în anul 1996 se realizează consolidarea Grupului RCS, iar acesta începe să se extindă tot mai mult prin achiziții.

Arădenii știu, omul de afaceri orădean avea prima tentativă de a deține un post de televiziune tocmai la Arad, în anii ’90, pe vremea când transformase postul tv Intersat în RCS. Acesta însă a fost cumpărat ulterior de S.C. INFOTON S.R.L. și redenumit în Info TV.

RCS & RDS a mai avut o încercare eșuată de a intra pe piața audiovizuală cu un post tv generalist. Pe 10 decembrie 2010, a lansat 10 TV, cu ajutorul jurnalistului Radu Moraru, cunoscut ca și „Nașul”. După un an, televiziunea a dat faliment.

În 2011, compania a investit serios în postul său de știri, Digi 24. Tot atunci, a cumpărat postul local Analog TV din Timișoara, pe care l-a schimbat în Digi 24 Timișoara, pe 25 iunie 2012.

Compania RCS & RDS este prezentă încă din anul 1998 în Ungaria și începand cu anul 1999 în Slovacia, oferind în acest moment servicii de televiziune prin cablu, internet și telefonie fixă. Principalul acționar este Cable Communications Systems din Olanda, cu 94,15%, al cărui acționar majoritar este omul de afaceri Zoltán Teszári.

Ringier

Ringier AG este o companie media din Elveția, înființată în anul 1833. Compania are în total aproape 7.000 angajați în țări precum China, Croația, Cehia, Elveția, Germania, România, Serbia, Slovacia, Ungaria și Vietnam. De asemenea, compania publică 120 ziare și reviste, deține numeroase acțiuni la stații TV/radio, și deține 11 tipografii.

La 1 iulie 2010 companiile Ringier și Axel Springer AG au înființat o nouă companie, Ringier Axel Springer Media AG, ca rezultat al deciziei de fuzionare a operațiunilor pe care cele două grupuri media le dețin în Europa de Est.

În România, Ringier deține tabloidul Libertatea, revistele Unica, Bolero, Super Bravo Girl (în urma fuziunii revistelor Bravo și Bravo Girl, din aprilie 2014), Libertatea pentru femei, Lumea femeilor, TV Mania, TV Satelit. Ringier România mai deține și 25% din postul de televiziune Kanal D. În perioada 2003–2008, Ringier a deținut și cotidianul sportiv ProSport (după care a fost „recuperat” de MediaPro), iar până în februarie 2010, Evenimentul Zilei și Capital, după care le-a vândut  omului de afaceri Bobby Păunescu, care controlase publicațiile Curierul Național, Gazeta de sud, Gazeta de Olt, precum și televiziunea B1TV.

ringier

RussMedia

RussMedia CEE GmbH (inițial Inform Media GmbH – divizia est-europeană a grupului austriac Vorarlberger Medienhaus, ce astăzi face parte integral din portofoliul gigantului Russ Media) este compania care este cel mai aproape de noi, arădeni, fiind cel care a intrat în România dinspre vest prin orașele Bihor, Arad și Timișoara. Trustul deține mai multe activități media în Austria, Ungaria și Ucraina, iar în România are ziarele locale Jurnal Bihorean, Jurnal Arădean, Jurnal de Caraș-Severin, cotidianul în limba maghiară – Bihari Napló, precum și săptămânalul de mică publicitate PubliTim și mai multe portaluri web.

inform media romania

Avea, până în anii 2008-2011, cotidienele și săptămânalele gratuite Arad Expres, Timiș Expres, Cluj Expres și SuperInfo.

În anul 2008, Inform Media a cumpărat rețeaua de site-uri a Mirabilis Media (masini.ro, culinar.ro, portal.ro, recomanda.ro si xcent.ro) precum și roportal.ro.

Compania deține, deci, următoarele site-uri web, pilon pe care mizează, de fapt, cel mai mult:

• portaluri specializate de știri – Aradon.ro, Bihon.ro, Agenda.ro, Caon.ro, Clon.ro, Erdon.ro, Huon.ro, Tion.ro, Aradeni.ro, Bucuresteni.ro, Timisoreni.ro și Roportal.ro
• portal de mică publicitate – publi24.ro
• portal de locuri de muncă – job4hotels.ro
• portal imobiliar – romimo.ro
• vânzări auto, moto & sport – bestauto.ro, masini.ro, bestbike.ro, sport365.ro
• utilaje – mascus.ro
• gastronomie – culinar.ro
• pentru copii, mămici și tătici – utilecopii.ro
• lifestyle, modă și sănătate – mayra.ro și anticonceptionale.ro
• creșterea și îngrijirea animalelor – animalutul.ro

Centrul Național Media

Acest mini-trust media înseamnă mini-imperiul frațiilor Micula, unii dintre cei mai bogați români, proprietarii companiei European Drinks & Foods (Izvorul Minunilor, Frutti Fresh, Adria Cola etc.). Național TV, Favorit TV și Național 24 Plus sunt posturile ce încă se bucură de public în România, dar boom-ul cu care au apărut nu mai are aceeași rezonanță. Tot aici se mai adaugă Național FM și Favorit FM, cotidianul Crișana și publicația online Realitatea Românească.

CNM

B1 TV Channel / Editura Evenimentul si Capital

Deși sunt societăți diferite, au un numitor comun: … PDL, ar zice unii… și n-ar fi departe de adevăr, dar am vrut să spunem la repezeală Bobby Păunescu, cu toate că nu mai este acționar direct la B1, decât la editură. O legătură între Evenimentul Zilei și postul B1 există, totuși, deși e mai complicat de dovedit… juridic. B1 TV este un post de televiziune din România lansat în 2001 ca post generalist și transformat în 2011 într-un canal de știri și publicistică. În 2004, News Corporation din America (ce include posturile FOX) a achiziționat 12,5% din pachetul de acțiuni al postului. În 2010, licența audiovizuală pentru serviciile de programe cu denumirea „B1” a fost preluată de compania SC B1 TV Channel SRL, iar acționariatul B1 TV Channel este format, actualmente, din Sorin Oancea (50%), fost director general al televiziunii de știri Antena 3 și SC News Television (România) SRL (50%).

Editura Evenimentul si Capital deține cotidianul Evenimentul Zilei, săptămânalul Capital, revistele Animal zoo, Doctorul zilei, Star Junior și site-urile acestora, în frunte cu EVZ.ro.

B1 TV Channel Editura Evenimentul si Capital

Medien Holding

România Liberă este un ziar din România fondat în anul 1877. În epoca comunistǎ, cotidianul era cel mai important dupǎ Scînteia. Astăzi este deținut de Medien Holding, prin Dan Grigore Adamescu și familia sa, și mai conține Academia Cațavencu (din 2011), revista Manager Express, respectiv site-urile Bebelu.ro și Casamea.ro.

Medien Holding

Sanoma Hearst România

Sanoma Hearst România (SHR) este o companie media prezentă pe piața din România din anul 1999. Are revistele Cosmopolitan, Femeia, Femeia de azi, Beau Monde, FHM, Marie Claire, National Geographic, Casa și Grădina, Mami, Esquire, Harper’s Bazaar, Story și 12 site-uri de internet: mami.ro, parinti.com, miresici.ro, femeia.ro, cosmopolitan.ro, fhm.ro, casa-gradina.ro, natgeo.ro marieclaire.ro, esquire.ro, story.ro, amsonline.ro.

Sanoma Hearst România

Edipresse AS România

Edipresse AS România este o companie media din România, înființată printr-un parteneriat între grupul Edipresse și Axel Springer AG, cu 60%, respectiv 40% dintre acțiuni. Cele 17 titluri editate de Edipresse sunt: lunarul pentru femei Avantaje (din 1995), ediția românească a revistei Elle (din 1997), revista de celebrități Viva! (din 1999), revista pentru tineret Joy (din 2004) și revista bilunară Auto Bild (din 2008).

Ar mai fi fost de amintit aici și revista Popcorn, doar că aceasta a dispărut de pe piață în 2012.

avantaje