RITUALURI ALE INTELEPTILOR ANTICI!

15 Iul

Gândurile pozitive şi meditaţia ne pot îmbunătăţi calitatea vieţii

Păstrarea calmului este o necesitate în viața omului modern. Ryan Holiday, autorul cărții „Meditații pentru înțelepciune, perseverență și arta vieții“, oferă câteva modalități prin care oamenii pot fi liniștiți, indiferent cu ce fel de situație se confruntă.

Potrivit autorului, numomentele ne afectează, ci convingerile pe care le avem. Spre exemplu, dacă vă pierdeți slujba și sunteți de părere că nu veți reuși să obțineți un alt post, veți fi dezamăgit, iar dacă vă gândiți că a fost cel mai bun loc de muncă din lume și niciodată nu veți mai putea fi atât de eficient, sunteți chiar devastat. Emoțiile nu vă năpădesc la întâmplare, acestea derivă din credințe.

„Stoicii spun că nu există evenimente bune sau rele, există doar o percepție asupra lor. Shakespeare a surprins această idee în operele sale: «Nimic nu este bun, nici rău, dar gândirea o face așa». William Shakespeare și stoicii susțin că lumea din jurul nostru este indiferentă și obiectivă. Stoicii spuneau: «Acest lucru mi s-a întâmplat», care nu este același lucru cu «acest lucru mi s-a întâmplat și asta e rău». Aveau convingerea că dacă te oprești la prima parte, vei fi mult mai rezistent și mult mai capabil pentru a ieși din orice situație în care te afli“, povestește Ryan Holiday.

Renunțați la emoțiile negative

Această parte a filosofiei stoice a fost abordată de către notoriul psiholog Albert Ellis, pentru a constitui terapia comportamentală cognitivă, ce este în prezent metoda dominantă care ajută oamenii să depășească anumite probleme, de la furie la depresie și anxietate.

Cele mai multe emoții negative pe care le aveți sunt cauzate de credințe iraționale. Data viitoare când vă veți simți astfel, nu vă concentrați asupra evenimentului pe care credeți că l-ați „provocat“, ci întrebați-vă ce credeți cu adevărat despre acea întâmplare. Următorul pas este stabilirea raționalității. Câteva exemple: „Dacă mă părăsește partenerul, nu voi putea trece peste asta“ sau „Dacă îmi pierd locul de muncă, viața mea s-a terminat“. Cele două propoziții sunt iraționale și nu vor face decât să vă facă să deveniți deprimați, anxioși și nervoși. Este vorba despre schimbarea totală a perspectivei gândirii: „Dacă mă va părăsi partenerul, voi întâlni pe alticinea. Mi s-a mai întâmplat și voi trece peste asta“. Schimbarea modului de abordare a problemei este cheia. În acest fel veți depăși tristețea și furia și veți putea atinge starea de calm.

„Preluați controlul asupra propriei vieți“

Precum teologul american Reinhold Nienburh spunea în anul 1934: „Doamne, dă-mi seninătatea să accept lucrurile pe care nu le pot schimba, curajul de a schimba lucrurile pe care le pot schimba și înțelepciunea să cunosc diferența dintre acestea“, stoicii, de altfel maeștri ai controlului, predicau această idee de bază cu aproximativ 2.000 de ani în urmă.

„Stoicii susțin că ceea ce ne îngrijoarează sunt, de fapt, lucrurile asupra cărora nu aveam control. Dacă am planuri mâine și mă îngrijorez că va ploua și va ruina tot, acest pesimism cu siguranță nu va influența fenomenele meteorologice. Nu numai că veți fi mai fericiți dacă puteți distinge între ceea ce puteți schimba și ce nu, dar dacă te concentrezi exclusiv pe ceea ce poți schimba, vei fi un mult mai productiv și mai eficient. Preluați controlul asupra propriei vieți“. Astfel, tristețea, furia și îngrijorarea sunt iraționale și nu sunt calea potrivită de reacție atunci când se întâmplă anumite lucruri.

Tabieturi seara și dimineața

Mulți cercetători susțin că ritualurile pe care le avem dimineața și seara ne pot îmbunătăți calitatea vieții. Trebuie să avem obiceiuri atunci când ne trezim și ne pregătim pentru activități diverse, iar seara, pentru a reflecta asupra a ceea se s-a petrecut pe parcursul zilei.

„Adepții stoicismului credeau că este bine să ne începem ziua cu un ritual menit să ne reamintească cu ce ne vom confrunta. Marcus Aurelius spunea: «Astăzi, oamenii cu care vă confruntați vor fi… » și apoi el trece la lista ce cuprinde toate lucrurile negative pe care le-ați putea întâlni în decursul unei zile. Nu este un lucru pesimist, ci o încercare de a înțelege de ce oamenii ar putea să acționeze în acest fel și să vă pregătiți din punct de vedere psihic. Începeți-vă ziua cu câteva minute de meditație în care să reflectați asupra lucurilor pe care le aveți de făcut, iar seara, gândiți-vă la ceea ce mâine poate fi îmbunătățit“, susține Ryan Holiday. Studiile arată că oamenii care apreciază mai mult momentele dragi din viața lor sunt mult mai fericiți. „Nu aveți nevoie de un anumit lucru pe care vi-l doriți cu ardoare pentru a zâmbi. O secundă vă trebuie ca să realizați că, ceea ce aveți deja este un prilej real de bucurie și de bunăstare. Uneori, idei ce datează de acum mii de ani în urmă sunt tot ceea ce avem nevoie ca să fim fericiți“, povește Ryan Holiday.

Anunțuri

INTELEPCIUNE SI ADEVAR

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: