REVELION CU STARE DE ALERTA!

18 mai

Ca să arate încă o dată că suntem la cheremul lor, guvernanții au anunțat starea de alertă și restricțiile aferente abia spre miezul nopții de joi, cu numai un sfert de oră înainte ca ele să intre în vigoare. Instantaneu, ca la un semn, în multe orașe lumea a ieșit în stradă, la „Revelionul eliberării”, cu artificii, muzică, șampanie și alte ingrediente improvizate. Piața Constituției din Capitală s-a umplut din nou cu tineri, ca pe vremea marilor show-uri.

Oamenii așteptau de multe zile să li se spună ce urma să se întâmple în starea de alertă, dar guvernanții le-au dat anunțul in extremis, ca pe un hatâr făcut în silă.

Odiseea acestei decizii, luată în cele din urmă noaptea ca hoții, trebuie explicată pe îndelete, pentru că ea arată, o dată în plus, incompetența și aroganța celor care s-au înstăpânit peste țară.

Iohannis decretase a doua stare de urgență, prin forțarea Constituției, în 14 aprilie. La jumătatea intervalului, în 28 aprilie, el deja anunța de la Cotroceni că, la expirarea acesteia, va urma „o stare alternativă, de exemplu stare de alertă”. Tot atunci, Iohannis mai anunța, „cu titlu de premieră, că legislaţia secundară aferentă variantei în care nu prelungim starea de urgenţă este aproape finalizată”.

Deci nu erau dubii despre ce va urma. De aceea, când Iohannis a anunțat clar, în 4 mai, că după starea de urgență va fi una de alertă, ne așteptam ca acea „legislație secundară aproape finalizată”, care cuprindea măsuri și restricții în perioada stării de alertă, să fi fost deja trimisă la parlament pentru legiferare.

Guvernul dăduse, în 31 martie, Ordonanța de urgență nr. 34 prin care stabilea o serie de restrângeri ale drepturilor fundamentale, restricții la libertatea de circulație, suspendarea dreptului de proprietate etc. Avocatul poporului a semnalat aceste aspecte Curții Constituționale, care a decis cu unanimitate, în 6 mai, că OUG 34 este în întregime neconstituțională întrucât încalcă art.115, alin.6) din Constituție. Acest articol are o formulare simplă, pe care o putea înțelege chiar și Orban: „Ordonanţele de urgenţă nu pot afecta (…) drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie (…) şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică”. Adică era interzis exact ce prevăzuse ordonanța.

În locul unei lecturi calme a acestei fraze, urmată de o căutare firească a soluției legale, trompetele PNL, sub diapazonul agitatorului Iohannis, cum îl numea Deutsche Welle, au declanșat o tornadă de injurii și jigniri la adresa Avocatului poporului, Curții Constituționale și a președintelui acesteia. Ce era la gura lui Orban, Bogdan, Turcan etc în acele zile e greu de redat. Deși starea de urgență nu era afectată de decizia CCR, talibanii vorbeau despre sabotarea sănătății poporului, genocid, iresponsabilitate și alte asemenea crime de care se făceau vinovați membrii Curții, care trebuia dați afară, reformați etc. Unii au cerut chiar desființarea Curții Constituționale, care mai mult încurcă voința iubiților guvernanți.

După ce a înjurat la greu, Guvernul a consimțit, totuși, să respecte art.115 din Constituție și, în perspectiva stării de alertă, să introducă restricții și suspendări ale unor drepturi fundamentale prin lege nu prin ordonanță. Proiectul de lege a fost trimis, însă, în Parlament abia pe 11 mai, fapt ce arată că Iohannis a mințit în 28 aprilie, când anunța că legislația stării de alertă „este aproape finalizată”.

Graficul procedurilor era cunoscut. Starea de urgență expira în 14 mai. Potrivit Constituției, o lege poate intra în vigoare cel mai devreme la 5 zile de la adoptare, din care 2 lăsate pentru o eventuală contestare la CCR și alte 3 după publicare, răgaz dat pentru informarea cetățenilor, în conformare cu principiul de drept stabilit acum 2000 de ani, că nimeni nu poate invoca în apărarea sa necunoașterea legii („nemo consetur legem ignorare”).

Rezultă că, pentru a se evita vidul legislativ între cele două stări – de urgență și de alertă – guvernanții trebuia să depună proiectul astfel încât legea să poată fi adoptată în Parlament cel târziu pe 8 mai (într-o vineri), pe 11 (luni) ea să fie promulgată și publicată, iar pe 15 mai să intre în vigoare. Or, legea ajuns în Parlament abia în seara zilei de 11 mai, fiind imposibilă respectarea acestor termene constituționale.

A doua, când debutau dezbaterile în Parlament, Iohannis, în loc să critice Guvernul pentru întârzâierea impardonabilă cu care a depus proiectul de lege, s-a rățoit tot la Parlament. „Este nevoie urgentă de această lege și solicit parlamentarilor să decidă pe această lege cu maximă celeritate”, spunea Iohannis.

Sub presiunea evidenței, propaganda iohannistă – chiar mituită cu 40 mil euro de guvern – n-a mai putut escamota culpa evidentă în care se afla „puterea executivă, adică Președintele și Guvernul”, cum spune Iohannis. Cel mai „grav” lucru semnalat de presa cu epoleți n-a fost brambureala din mintea prostocrației guvernamentale, ci doar riscul unui „vid legislativ”, care se datorează, desigur, CCR, PSD-iștilor, lui Dragnia, lui Putin, Chinei ș.a.m.d.

Proiectul trimis de Guvern era un text catastrofal, o însăilătură de texte tăiate cu foarfeca de pe te miri unde și aruncate în pagină, fără cap și fără coadă. Unele articole se repetau, în text se vorbea despre „distrugerea barajelor”, bașca erorile de gramatică și de construcție legislativă. În schimb, proiectul stabilea cu precizie două lucruri: posibilitatea Guvernului de a schimba orice conducere și pe oricine de la orice instituție publică și, în al doilea rând, deschiderea largă a posibilității de a se face achiziții directe oricât de multe, fără respectarea niciunei reguli de publicitate sau concurență.

De bine, de rău, Parlamentul a adoptat legea pe repede înainte, în numai 2 zile, cu vot final pe 13 mai, astfel că Iohannis a promulgat-o în dimineața zilei de vineri, 14 mai, în aceeași zi fiind și publicată în M.Of. sub nr. L 55/2020.

În timp ce legea se vota în Parlament, Guvernul dădea, însă, o Ordonanță de urgență, nr.68/2020, care riscă să aibă o carieră la fel de faimoasă ca OUG 34, grație unor prevederi neconstituționale și contradicții flagrante cu prevederile Legii stării de alertă nr. 55/2020.

Între altele, această ordonanță adoptată șmecherește de Guvern, înființează Comitetul Național pentru Situații de Urgență (CNSU), condus de premier și care, prin componență și atribuțiuni, este, de facto, fix acel Guvern Pandemie anticipat de prof. Streinu-Cercel în al său program „Vacanța Mare”, atât de înjurat de propaganda iohannistă.

De asemenea, OUG 68 conferă Departamentului pentru Situații de Urgență și, implicit, dr. Raed Atrafat, niște puteri mult sporite. Cred că, astfel, dr. Arafat a căzut într-o capcană. După ce se va termina toată tărășenia, mai mult ca sigur el va fi găsit vinovat de toate relele, precum cele acuzate, ieri, de protestanții din Piața Victoriei. Dr. Arafat va fi omul de sacrificiu, în condițiile în care, din toată gașca de la putere, el e singurul fără interese electorale. O poziție foarte potrivită pentru ca bravii liberali să-l scoată țap ispășitor.

OUG 68 mai prevede (la art.4 indice 3) că starea de alertă este declarată de către Comitetul Național pentru Situații de Urgență, cu acordul prim-ministrului, fapt care contrazice Legea 55, în care se prevede (la art.4, alin.1) altceva – și anume că starea de alertă se instituie prin Hotărâre de Guvern, la propunerea ministrului afacerilor interne.

După ce a adoptat-o și publicat-o în regim turbo, în câteva ore, Guvernul a și trecut la aplicarea ordonanței. A constituit rapid noul CNSU care, la rându-i, noaptea ca hoții, cu un sfert de oră înainte de a începe ziua de 15, a declarat starea de alertă, însoțită, într-o anexă, de restricțiile deja cunoscute.

Marea șmecherie a acestor manevre este că și hotărârea CNSU cuprinde măsuri clare de restricționare a drepturilor și libertăților, deci este neconstituțională așa cum a fost, din aceleași motive, și OUG 34. Numai că, de data asta, hotărârea de la miezul nopții nu mai poate fi atacată la Curtea Constituțională, întrucât Curtea se poate pronunța doar asupra legilor și ordonanțelor, nu și asupra reglementărilor de ordin inferior. De altfel, Guvernul a fost prevăzător, stabilind prin OUG 68, la art. Art. 42 alin.(3), că hotărârile acestui CNSU pot fi atacate doar în contenciosul administrativ! Cu alte cuvinte, a zburat puiu^ cu ața! Cine să mai conteste la contencios o hotărâre, care oricum este aplicabilă până la o sentință definitivă?

Un deputat USR a descris foarte plastic această șmecherie nocturnă: „Guvernul României a decretat starea de demenţă. Să ai mijloace legale, constituţionale, pentru a gestiona criza (…), dar să te ştergi pe picioare cu Legea Fundamentală, care impune ca restrângerea drepturilor fundamentale să fie făcută doar prin lege, asta înseamnă să fii într-adevăr arogant, incompetent şi iresponsabil!”.

Suntem în situația în care, din prostie, încăpățânare și aroganță, un guvern recidivează grav în încălcarea Constituției, într-un domeniu esențial al democrației: restrânge drepturi și libertăți cetățenești prin acte unilaterale de voință, deși legea fundamentală a statului rezervă acest drept doar Parlamentului. Acesta este faptul politic care rămâne în biografia acestui guvern de incompetenți, chiar dacă respectivele restricții, nefiind însoțite de sancțiuni (asta mai lipsea!) rămân, până luni, la stadiul de recomandări.

Și mai rămâne marea minciună a lui Iohannis, care anunța în 28 aprilie că legislația stării de alertă este „aproape finalizată”, când, de fapt, cârpitul proiect de lege abia a ajuns în parlament pe 11 mai.

Când prostocrația se ia de braț cu șmecheria, ies astfel de monștri ai democrației.

OCTAVIAN STIREANU/http://cotidianul.ro/

INTELEPCIUNE SI ADEVAR

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: