Consiliul UE a adoptat Mecanismul pentru Interconectarea Europei în valoare de 33.71 miliarde de euro!

14 iun.

Consiliul UE a adoptat luni programul emblematic al UE  privind Mecanismul pentru Interconectarea Europei (MIE 2.0), în valoare de 33.71 miliarde de euro, pentru a finanța dezvoltarea unei infrastructuri performante și durabile în domeniul transporturilor, al tehnologiei digitale și al energiei, informează comunicatul oficial. 

Acesta va funcționa în perioada 2021 – 2027, iar votul de luni al Consiliului va fi urmat de adoptarea finală a Parlamentului European.

„Sunt foarte fericit că am putut confirma astăzi adoptarea de către Consiliu a Regulamentului privind Mecanismul pentru Conectarea Europei, în urma trilogului final cu Parlamentul, care a avut loc pe 11 martie, și care se bazează, de asemenea, pe toate eforturile depuse de președințiile anterioare ale Consiliului. MIE a avut o contribuție importantă la integrarea europeană, în special prin facilitarea conexiunilor transfrontaliere, promovarea coeziunii și a sustenabilității și consolidarea competitivității prin investiții specifice în infrastructură. MIE 2.0 este și mai puternic și va juca un rol semnificativ în redresarea post-COVID-19 și în construirea unei UE neutre din punct de vedere climatic”, a transmis Pedro Nuno Santos, ministrul portughez al infrastructurii și locuințelor.

Bugetele pentru fiecare sector vor fi (în prețuri curente):

  • transporturi: 25.81 miliarde euro (inclusiv 11.29 miliarde euro pentru țările beneficiare ale fondurilor de coeziune)
  • energie: 5.84 miliarde euro
  • sectorul digital: 2.07 miliarde euro

În domeniul transporturilor, MIE 2.0 va promova rețele interconectate și multimodale în scopul dezvoltării și al modernizării infrastructurii feroviare, rutiere, maritime și a căilor navigabile interioare, precum și în scopul mobilității în condiții de siguranță și securitate. Se va acorda prioritate continuării dezvoltării rețelelor transeuropene de transport (TEN-T), punându-se accentul pe verigile lipsă și pe proiectele transfrontaliere cu valoare adăugată pentru UE. Suma de 1.56 miliarde euro din bugetul pentru transporturi va fi utilizată pentru a finanța proiecte feroviare majore între țările beneficiare ale fondurilor de coeziune.

De asemenea, MIE 2.0 va asigura faptul că, atunci când infrastructura va fi adaptată în vederea îmbunătățirii mobilității militare în interiorul UE, ea va putea avea o dublă utilizare, satisfăcând atât nevoile civile, cât și pe cele militare. Mobilitatea militară va avea un buget separat în cadrul pachetului pentru transporturi, în valoare de 1.69 miliarde de euro.

În sectorul energiei, programul urmărește să contribuie la integrarea în continuare a pieței europene a energiei, îmbunătățind interoperabilitatea transfrontalieră și transsectorială a rețelelor energetice, facilitând decarbonizarea și asigurând securitatea aprovizionării. De asemenea, va fi disponibilă finanțare pentru proiecte transfrontaliere în domeniul generării de energie din surse regenerabile. La definirea criteriilor de atribuire a contractelor va fi luată în considerare coerența cu planurile UE și planurile naționale din domeniile energiei și climei, inclusiv cu principiul „eficiența energetică pe primul loc”.

În domeniul conectivității digitale, sfera de aplicare a programului a fost extinsă pentru a reflecta faptul că transformarea digitală a economiei și a societății în ansamblu depinde de accesul universal la rețele de mare și foarte mare capacitate fiabile și accesibile ca preț. Conectivitatea digitală este, de asemenea, un factor decisiv în reducerea discrepanțelor economice, sociale și teritoriale.

MIE 2.0 accentuează sinergiile dintre sectoarele transporturilor, energiei și economiei digitale, pentru a îmbunătăți eficacitatea acțiunilor UE și a minimiza costurile de punere în aplicare. Acesta va promova activitatea transsectorială în domenii precum mobilitatea conectată și automatizată și combustibilii alternativi.

De asemenea, programul urmărește să integreze acțiunile climatice, ținând seama de angajamentele UE pe termen lung privind decarbonizarea, cum ar fi Acordul de la Paris.

Consiliul a adoptat poziția sa în primă lectură, iar actul juridic trebuie acum adoptat de către Parlamentul European în a doua lectură înainte de a fi publicat în Jurnalul Oficial al UE. Regulamentul va intra în vigoare a doua zi după publicare. Acesta se va aplica retroactiv de la 1 ianuarie 2021.

Home

INTELEPCIUNE SI ADEVAR

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: