Gazprom, scoasă din Portul Constanța! A rămas Lukoil

18 aug.

Gazprom, scoasă din Portul Constanța! A rămas Lukoil

Războiul declanșat de Rusia în Ucraina a afectat afacerile Gazprom din Portul Constanța dar cele ale Lukoil merg mai departe.
Înaintea de februarie 2022, în Portul Constanța existau patru nave care prestau servicii de bunkeraj, în sensul că furnizau combustibil către vapoarele care operau pe mare. Trei dintre ele aparțineau rușilor, două ale Gazprom, și una a Lukoil. Războiul a eliminat din joc Deltaoil și Unicom 3, cele controlate de firme de sub pulpana gigantului Gazprom. Deltaoil n-a mai avut licență, iar Unicom 3 a fost reținută la dană pentru că proprietarul a fost supus sancțiunilor economice internaționale. Au mai rămas Bellona a Lukoil, și Amalthia, deținută de o companie din Cipru, Petroanav Ship Management.

Gazprom controlează două companii de bunkeraj în Portul Constanța: Gazpromneft Marine Bunker Balkan și Balkan Bunker Assets. Prima dintre ele ar fi cea mai mare companie rusească la vedere din țară, conform unui document de la fostul Minister al Antreprenoriatului și Turismului Gazpromneft Marine Bunker este deținută Gazpromneft Marine Bunker LLC, firmă din Sankt Petersburg și controlată de cetățeanul rus Alexey Medvedev, cu 99,9% din acțiuni.

Medvedev a absolvit Universitatea Lingvistică de Stat din Moscova, Maurice Thorez. A început să lucreze de acum 31 de ani în compania de comerț internațional Cargill Enterprises Inc. Acum 27 de ani s-a mutat în sectorul combustibilului și energiei. El a început să lucreze la Gazpromneft în 2010 ca șef de management de proiect la Gazpromneft Marine Bunker.

Înființată în 2011, firma are activități servicii anexe transporturi pe apă și are sediul în Constanța, strada Traian 68A, etaj 4, clădirea GMB.

Cea de-a doua, Balkan Marine Bunker Assets, este deținută de GPN Foreign Assets Management, companie înregistrată în Sankt Petersburg, la aceeași adresă cu GPN Proiect LTD, companie care deține 0,1% la Gazpromneft Marine Bunker Balkan. Ambele GPN sunt reprezentate de directorul general Vasilyevna Alla Krymova. Aceasta este mai nouă, fiind înființată în 2021.

Jucăria lui Medvedev, blocată la dană

Războiul a prăbușit afacerea Gazpromneft Marine Bunker de la Constanța. Dacă în 2021 s-au obținut rezultate foarte bune, 2022 a însemnat căderea. Afacerile au coborât de la 357 milioane de lei la 55 milioane de lei, adică o prăbușire de 85%. De asemenea, pierderea s-a adâncit, de la 69 mii de lei în 2021, la 4,2 milioane de lei în 2022.

Nava Unicom 3, cu care opera în Portul Constanța fost blocată la dană, conform informațiilor prezentate de Vessel Finder.

Despre nava Deltaoil a Balkan Marine Bunker Assets nu se pot spune multe pentru că nu a mai primit licența și a fost retrasă, probabil și cu nume schimbat.

Lukoil continuă să presteze în Port

Ceilalți ruși care sunt prezenți la Constanța, Lukoil, continuă să opereze cu Bellona. Această activitate continuă la fel ca și celelalte derulate în România: rafinare, distribuție carburanțil, atâta timp cât stau departe de petrolul rusesc.

Retragerea a două nave de pe piață nu e vreo problemă pentru administrația Portului Constanța. Conform unei comunicări, citată de Info Sud Est, în Portul Constanţa, în acest moment, din cele trei barje licențiate pentru efectuarea serviciului de aprovizionare combustibili la nave (bunkeraj), doar două mai efectuează acest serviciu, iar cea de-a treia şi-a încetat activitatea acum câteva luni, atunci când a fost instituit embargoul împotriva navelor ruseşti.

Cele două barje pot efectua aprovizionarea navelor cu combustibili în rada Portului Constanţa (în afara portului). ”Având în vedere că Portul Constanţa nu reprezintă un punct nodal central de aprovizionare cu combustibili pe rutele navelor, considerăm că nu vor fi blocaje în acest sens, în situaţia dată. Un punct nodal de aprovizionare a navelor cu combustibili (aşa cum sunt Porturile Istanbul din Turcia sau Pireu din Grecia) aprovizionează zilnic zeci sau sute de nave, în timp ce în Portul Constanţa sunt alimentate, în medie, 600 de nave pe an”, a spus oficialii Portului Constanța, citați de publicația amintită.

Ce este bunkerajul

Activitatea de bunkeraj se referă la procesul de furnizare a combustibilului (în special a combustibilului marin) pentru navele care operează pe mare. Termenul „bunkeraj” provine de la cuvântul englez „bunker”, care este un depozit de combustibil de pe navele maritime.

În timpul activității de bunkeraj, o navă sau o barjă specializată cunoscută sub numele de „bunker” se apropie de nava care necesită combustibil și transferă cantitatea necesară de combustibil în rezervoarele acelei nave. Bunkerajul poate implica diferite tipuri de combustibili, cum ar fi motorină, motorină maritimă, motorină grea sau gaz natural lichefiat (GNL).

Această activitate este deosebit de importantă pentru navele comerciale și maritime care călătoresc pe distanțe lungi și depind de o aprovizionare continuă cu combustibil pentru a-și alimenta motoarele. Procesul de bunkeraj necesită echipamente speciale și personal calificat pentru a asigura o transferare sigură și eficientă a combustibilului între nave.

De asemenea, este important de menționat că activitatea de bunkeraj este supusă reglementărilor și standardelor internaționale, precum cele stabilite de Organizația Maritimă Internațională (IMO), pentru a minimiza riscurile de poluare a mediului marin și de a asigura siguranța în timpul transferului de combustibil.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.

INTELEPCIUNE SI ADEVAR

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.